Einde vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Tijmensen - WaarBenJij.nu Einde vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Inge Tijmensen - WaarBenJij.nu

Einde vrijwilligerswerk

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

26 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Lieve allemaal,

Ondertussen ben ik al 4 weken hier in het over het algemeen warme en zonnige Zuid Afrika.
Nog maar 1 weekje te gaan.
Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag als vrijwilliger op het project Fikelela waar ik 5 ochtenden in de week heen ging waar kinderen van 0-8 jaar voor een korte periode opgevangen worden (3 maanden) zodat ze nadien geplaatst kunnen worden in een pleeggezin.
Afgelopen woensdagmiddag was mijn laatste keer op het project Home for Home waar kinderen na schooltijd heen kunnen, hier is een grote groep jongere kinderen waar we dan in het begin even spelletjes etc mee deden buiten en vervolgens hadden we kinderen van 12-18 jaar waar we bepaalde activiteiten mee ondernamen waaronder pizza maken, uitleg geven over de president award.(hier ging ik iedere maandag en woensdagmiddag heen)
Donderdagmiddag was mijn laatste keer op het project Gappa wat wordt geleid door oma's waar kinderen kwamen in de leeftijd van ongeveer 6-12 jaar waar we dan ook verschillende activiteiten mee deden waaronder buitenspel, lezen, kleuren etc. ( hier was ik iedere dinsdag en donderdagmiddag.
Erop terug kijkend zijn de 4 weken echt voorbij gevlogen.
Voor mijn gevoel heb ik in deze weken wel een goed beeld/idee gekregen van de projecten en vind ik het ook goed dat er een einde aan is gekomen.
Het was bijzonder om dit te mogen meemaken, te genieten van de kinderen, zien hoe blij ze zijn als je komt maakt jezelf ook blij.
De eerste 1.5 a 2 weken waren best intensief omdat er zoveel op je afkomt en het wel wat tijd kost om de kinderen te leren kennen en te weten wat de projecten in houden.
Na 2 weken wist ik in ieder geval alle namen van de kindjes waar ik iedere morgen kwam en dat vond ik wel erg prettig.
Bij de andere projecten kwamen zoveel kinderen daar was het onmogelijk om de namen te leren kennen dus dat heb ik op een gegeven moment ook maar los gelaten.
Dit alles gaf me wel meer rust en kon ik er ook meer van genieten ( al deed ik dat natuurlijk ook al wel).
Ik kan in ieder geval zeggen dat ik weer een hele ervaring rijker ben :-).

Afgelopen week was hier dinsdag een nationale feestdag waardoor we in de middag vrij hadden.
We zouden met zijn allen een stadswandeling gaan maken helaas waren we te laat en konden we hier niet meer aan deelnemen en uiteindelijk hebben we toen een klein rondvaartje gemaakt met een boot door een stukje van de haven in Waterfront.
Nadien zouden we Lionshead gaan beklimmen met de hele groep maar ook dit ging helaas niet meer door omdat het ontzettend warm was die dag.

Vandaag is mijn laatste dagje in het vrijwilligershuis waar ik dus ook 4 weken heb verbleven.
Ik heb het erg luxe gehad wat dat betreft want alleen de eerste week lagen we met 4 personen op de kamer en nadien nog maar met 2 personen.
Het slapen ging me goed af.
In een huis leven met toch wel een behoorlijk aantal mensen heeft zo zijn voor en nadelen ;-).
Je hoeft geen gezelligheid op te zoeken..anderzijds als je smorgens op stond en dacht even lekker rustig bij te komen helaas dat lukt niet als er meteen mensen om je heen zijn hihi.
Al met al was dit ook een hele ervaring voor me en soms ook een behoorlijke uitdaging.
In al die weken ben ik (helaas) toch wel erg stil geweest mede door het Engels en was ik niet echt mezelf over het algemeen.
Contact 1 op 1 of in een klein groepje vond ik toch wel een heel stuk prettiger en ging me dan ook beter af.
Al met al kijk ik er zeker positief op terug en heb ik het toch maar gedaan en volgehouden.
Ik had wel een fijn kamergenootje wat me wel goed deed.
Daarbij was ik veruit de oudste vrijwilliger :-)..de meeste waren rond de 20.

Morgenvroeg wordt ik opgehaald voor de 6 daagse Garden Route tour.
Hier kijk ik enrom naar uit!
Wil graag wat meer van het land zien.
De laatste berichten waren dat we met een groepje van 8 personen zijn dus dat is een mooi aantal.
Vanmiddag al druk geweest met de koffer weer inpakken ( dat viel niet mee vooral als je gewend bent 4 weken lang een kast tot je beschikking te hebben en nu nog een week uit de koffer zal moeten leven hihi).
Ik kom zaterdag begin van de avond weer terug van de tour en slaap dan nog 1 nacht in een hostel.
Vervolgens vlieg ik dan volgende week zondagavond weer naar huis.
Daar kijk ik ook wel weer naar uit..fijn weer in mijn eigen huisje (wat nog maar voor even zal zijn)..de mensen weer om me heen waar ik om geef..weer heerlijk gewoon Nederlands kunnen spreken :-).

Maar goed eerst nog volop gaan genieten van de aankomende week!!!

Tot snel!
Liefs Inge



  • 26 Maart 2017 - 14:36

    Ria:

    Mooi om te lezen.
    Een rugzak vol ervaringen die je af kan doen als je thuis komt.
    Een hele inspirerende week nog.
    Liefs ria

  • 26 Maart 2017 - 15:53

    Greet Hendriksen:

    Inge,

    Je bent goed zoals je bent en mag heel trots op jezelf zijn dat je deze weken hebt mogen

    ondernemen.

    Omarm je onzekerheid en wees vooral jezelf,dan is het allemaal goed.

    Een op een is ook veel prettiger en zinvoller vind ik.

    Dank je wel voor het delen van je ervaringen.

    Fijne week nog en geniet ervan.

    groet Greet en goede reis terug.


  • 26 Maart 2017 - 21:00

    Ilona :

    Mooi verhaal weer Ing! Wat heb je veel meegemaakt. Fijn dat je er positief op terugkijkt.
    Je hebt het toch weer mooi gedaan in je eentje. Super knap.
    Geniet lekker van je laatste dagen en straks weer lekker thuis.
    Liefs

  • 27 Maart 2017 - 10:30

    Cilia:

    hoi Inge
    wat een ervaring ben je rijker....
    ga nog lekker van je laatste weekje rondreizen genieten.
    en wat superknap in je uppie.
    liefs

  • 27 Maart 2017 - 11:31

    Grietje:

    Hoi Inge,

    Een mooie ervaring en super knap van jou zo helemaal in je uppie .
    Nu nog lekker even genieten met je rondreis.
    Je weet in ieder geval wat je te doen staat als je terug bent.
    Tot gauw ,

    Groetjes Grietje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Inge

Wat een ervaring reizen!

Actief sinds 10 Sept. 2013
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 76236

Voorgaande reizen:

26 Februari 2017 - 03 April 2017

Vrijwilligerswerk en rondreis!

19 Mei 2016 - 08 Juni 2016

Vietnam

29 Augustus 2015 - 04 Oktober 2015

Reis nummer 3 Aussie :-)

29 Augustus 2014 - 25 September 2014

22 daagse rondreis van noord naar zuid Thailand

09 Oktober 2013 - 02 November 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: